Barong – Telek – Topeng Bang

Di dalam lontar Barong Swari ada disinggung terjadinya tarian Barong, dimana diceritrakan pada waktu Bhatari Uma dikutuk oleh Bhatara Guru (Hyang Siwa), menjadi Durga Dewi (Dewi Rohini). Tatkala Dewi Durga/Rohini beryoga, menghadap utara, menciptakan “gering lumintu“, yakni penyakit yang menyebar terus menerus. Beryoga menghadap ke barat, menimbulkan “gering amancuh“, yakni penyakit menular. Beryoga menghadap ke selatan, timbul “gering rug bhuwana“, yakni penyakit yang mematikan. Beryoga menghadap ke timur, timbul “gering ngutah bayar“, yakni muntah berak.

Telek2

Demikian juga dari yoganya melahirkan para bhutakala yang beranekaragam dan para bhutakala itu bergembira dan berpestapora. Dengan timbulnya bermacam-macam penyakit, maka terancamlah manusia di dunia maya ini. Bhatara Siwa Guru, karena telah lama berpisah dengan Dewi Uma/Rohini, maka beliau turun ke dunia mengambil wujud Sanghyang Rudra Kala. Sehingga beliau berdua dapat bertemu, dengan mengambil wujud sama-sama angker, lupa dengan sifat-sifat ke-dewa-an (suri sampat), hanya menjalankan hawa nafsu ke-raksasa-an (asuri sampat).

Dengan melihat kejadian itu Sanghyang Tiga/Sanghyang Tri Murti, berbelas kasihan melihat kejadian dunia yang hancur sedemikian rupa, beliau turun ke dunia, untuk menyelamatkan manusia dari kehancuran, dengan jalan merubah diri, seperti :

  • Bhatara Brahma, mengambil wujud menjadi Topeng Bang.
  • Bhatara Wisnu, mengambil wujud menjadi Telek.
  • Bhatara Iswara, mengambil wujud menjadi Barong.

Bersama-sama beliau meruwat/menyucikan alam beserta isinya, hal ini diwujudkan dalam bentuk “ngalawang“, yang mana Topeng Bang, Telek dan Barong menari/masolah dari pintu rumah ke pintu rumah yang lain, yang disebut “ngalalu lawang“, sehingga larilah para bhutakala dan segala penyakit yang menimpa manusia dan alam.

Barang siapa yang ingin mendapat perlindungan dari Sanghyang Tri Murti, maka pada waktu ada “Barong Ngalawang“, mereka mempersembahkan canangsari, dengan berisi sesari (uang), sebagai dasar permohonan. Di tempat mana ada orang maturan, di sana pula Topeng Bang, Telek dan Barong menari, sebagai lambang mengusir kekuatan-kekuatan negatif.

Namun kini fungsi canangsari, banyak diabaikan, tatkala ada Barong Ngalawang, dipakai uang saja, dengan istilah mereka “maturan“, dan bahkan karena fungsi yang sebenarnya merupakan pangruwatan (penyucian alam dan isinya), sudah begitu rupa dilupakan, sehingga malahan istilah “maturan” pun hilang diganti dengan “ngupah“.

Jadi tujuan Barong Ngalawang itu pada dasarnya adalah untuk “ngruwat“, sekarang sudah dianggap biasa saja, sehingga jarang orang mempersembahkan canangsari dengan sesarinya, cukup dengan menyerahkan uang saja.

Oleh karena hakekat yang dikandung dengan Ngalawang adalah untuk menyucikan alam dengan isinya dari kekuatan-kekuatan negatif bhutakala dan penyakit. Maka pada waktu-waktu tertentu antara Buda Kliwon Dungulan sampai Buda Kliwon Pegatwakan (Pahang), Barong, Telek dan Topeng Bang di-lawang-kan atau merupakan pertunjukan keliling (sesuai dengan dresta), bukan dengan tujuan komersiil tetapi lebih bersifat ritual. Ngalawang sering disebut dengan Ida Bhatara malancaran atau Ida Ratu Ngurah, Ratu Gede malancaran

Hal ini disebutkan juga dalam lontar Siwagama atau Purwagama Sasana, sebagai berikut :

Cakrapani pitamahah, tri dasah asuyam wrehah, atma sandhimaya lajitwa, asocyah kresanuretah.

Asuwe ta angen-angen Sanghyang Tri Samaya, i lampahira Bhatara Guru, winastu angganira matemahan Kala Rudra rupa, malocita pwa sira katiga, maka nimitta somya rupa Bhatara Guru, maluy jati Siwa, angringgit rakwa sira, walulang tinatah ira, mintonaken mayarupa Bhatara Guru, lawan dewata kabeh, mwang Sanghyang Kalanucara, ginrehita maya Bhatari. I telas mangkana, umahas sanghyang Tri Samaya, umamet unggwanira Sang Sasuhunan, amurungaken manadah manusa, mapanggih Sanghyang Kala Rudra aron-ron lawan Bhatari, masthana ring Bwat Salwagung mapanjang, Bhatara Kala Rudra makanama Sang Jutisrana, Bhatari Durga makanama Sang Kalikamaya, mangkana gopita Bhatara-Bhatari.

Wruh pwa Sanghyang Tri Samaya, lumaris mare Sri Batatipati, majaraken lampahira Sang Susuhunan. Kinon Sri Aji Galuh, ngarpanaken sajinira, ikang caru pancasya, mwang rah dagingnya tasak mentah, gangan lawan asem, carbaka mwang phalamula, pinuja de Sang Maha Pandita, makaphala tan ruganing negara Galuh, tekapira Sang Kala Rudra, sira nimitaning hana caru ring Jawadwipa. Pisinggih Sri Batatipati kadi ling Bhatara Tiga, kunang cihnaning sang ratu subhaga wirya, tan wilambita humadang padha snaha, Bhagawan sidhayoga manggalaning pancasyanira, pinten lwirnya : sinasaring lemah, ring arepaning salwagung, ginawayaken panggung Sanghyang Tri Samaya, kumnaken kelirningawayang, Bhatara Iswara udhipan, rinaksan de Sanghyang Brahma Wisnu, ginamelan dening isep kecapi, rinorwan mapanjang, mwang gula ganti, sinamening langon-langon, winahyaken lampah Bhatara kalih, Sanghyang Kala Rudra lawan Bhatari Panca Durga, sira purwaning aringgit ring Yawa mandhala, tinonton dening wang makweh.

Mardhawam manasya mewah, Somya ta ambek Bhatara Guru, mulati lelakon Sanghyang Iswara, kinon pwekang bhuta kabeh mamukti caru, merang twasira Bhatara-Bhatari, sampun tinanggap pancasya Sri Batatipati, irika wadwa caranira kabeh, salwiring bhuta kala dengen, mawareg-waregan padha somya rupa, tan wanya mambek irsya, dinulur kasaktining japa mantra nira Sang Rsi Siddhayoga, sinangaratang sarwa bhuta, kinon mantuking sunyata, waluy Siwa jati rupa, mintar Sanghyang Kala Rudra mwang dewinira, keringing wadwa caranira sadhaya.

 

Ada juga makna dan hakekat ngalawang itu pada Lontar Kalamaya Tattwa sebagai berikut :

Ndah cinaritakna, yan pirang warsa kunang laminya, Bhatari Umadewi lumaksanaknang dandha ring setra gandhamayu, marupa Durga Bhairawi, teher ngamijilaken Durga Catur, ngaran, Durga mijil sakeng wetan, kidul, kulwan mwang lor, ika ingaranan Panca Durga.

Caritan Bhatara Siwa Guru, dahat masuwe katilaring patninira, tuhu tan kena tinahenan dilahning smaranira, arep matemu rasa ring strinira, agelis ta Bhatara lumawadeng setra gandhamayu. Sadateng nira haneng hulun dawuhan, marganira ngranjinging setra, akweh para dewata-dewati numoni, teher pada maguyon-guyon, ling nira : Ah, Bhatara Siwa Guru ngranjinging setra, apa tan sebel, karaketing mala, samangka sahur paguyunira para dewata. Ika karengo de Bhatara Siwa Guru, kasemseman twasnira, mari pwa sira rumasuking setra. Manawya wenten ping tiga Bhatara wulak-walik arep matemu ring Bhatari Durga ring setra, sahitya katangehan, tuhu prihatin pikahyunira, dadi ta mangeka citta amet upaya.

Tasak pwa naya-upayanira, manglingse pwa sira mabhina rupa, marupa Kalamaya, Bhanaspati padhanya, tumuluy masuking setra, siddha matemu tangan lawan strinira, kang marupa Bhairawi. Tan kinawruhan dening para dewata-dewati. Irika ta sira sang kalih, matemu rasa sanggama, mijil teja mawarna-warni, sakeng dilahning rasa sanggama, sampun sira wareg ring surasaning kamarasa, mijil wara wacana bhisama, nihan sabdanira : Aum kita parajana, sangke mangke mangdelaha, sang apa juga, sang umanuting dharmaning hulun mapaksa Siwa, kalaning amuja-muja ring setra, tan wenang kita mabhusana jangkep, kewala masampit kawenangannya, asing mamurug, luwir dok kinurungan, bhramara mangisep bacin padhanya, ngawetwang susud guna susud wangsanya.

Mwah rengenen pawarah mami, sangke mangke mayanku kalih kang marupa Kalamaya mwang Durga Bhairawi, wenang kinaryaken palalawatan, ngaran, Tapakan palinggihan dewa,sinungsung de jana desa, awehan aran sajajar ring Anglurah Panyarikan Dewa, lwirnya : I Ratu Madhe, lanang; Ratu Ayu, wadon, mwang salanturannya. Kunang dharmanya len ring Tapakan Dewa, dadi Panyengker Desa Pakraman, ri kalaning wukun ringgit, patut sira tedun ngupadesa, nistanya sapisan sajroning sawuku, mider desa masesanjan.

Malih hana pawarah mami, yan sira ngawe arcanan dewa, yan masarana pirak, mas, sacengkang mahurip sajari panjangnya. Yan masarana kayu candana, salengkat mahurip sajari panjangnya. Kunang yan cempaka mwang majagau sarananya, sahasta mahurip sajari panjangnya. Samalih pidharta elingakna, salwiring arcanan dewa, malelawatan tapakan dewa, wenang mapadagingan, nistanya mirah podi, madhyanya mirah, kottamanya winten.

Kunang yan tan mapadagingan, kari ya mapawakan Bhuta Kala, tan wenang sinembah dening manusa pada. Samangkana elingakna haja cawuh pangresepe. Mwah pidharta kunang yan sang wiku amuja pitra ring setra,wenang mabhusana jangkep, nanghing sang pinujan maraga brahmana wiku mwang sang natha ratu, ngawit saking mabhumi suddha, raris nyukat karang suci, kadi nyukat karang makarya nyanggar tawang. Apa marmitaning samangkana, apan sang wiku maraga Bhatara Siwa Guru sakala, sang maraga ratu maraga Bhatara Indra sakala, samangkana katuturannya.

Nihan kramaning mlaspas mwang masupati, arca, barong, rangda mwang sakalwiraning maprarai.

Mlaspas arca, yan alit, kewala plaspas adulang ngaranya. Yan madhya rawuh ring Pulagembal, nanghing saji dewa tan dadi kurang, yan uttama mapulagembal bebangkit.

Yan barong, rangda, tapel, yan mlaspas alit, pateh kadi kojaring arep, nanghing tan ngangge saji dewa, nasi bhoga juga anggen. Yan barong ulam bhoganya ayam brumbun grungsang, sane sampun kumatandang; yan rangda utawi tapel, ulamnya ayam brumbun, sami pinanggang. Yan madhya rawuh ring pulagembal, yan uttama ngangge bebangkit. Samangkana juga carunya, yaning alit carunya ayam brumbun 1, yan dimadhya ayam manca warna, yaning utama sanistanya caru madurga, ngaran, ayam manca warna, maweweh bebek bulu sikep, sobhagya yan prasidha Manca Kelud, wewehin durga, ngaran, bawi butuhan terus gunung, ring lor genahnya.

Nihan, sarana papasupatyan, yan barong, sibuh cemeng, sekar pucuk bang marajah Kalamaya. Yan rangda, sibuh cemeng, sekar campaka kuning, marajah Durga. Yan kewala tapel, sibuh cemeng, sekar cempaka putih, marajah Tri Aksara, sami macelekan muncuk dadap 3 muncuk, mategul benang tri dhatu 3 ileh, samsam don temen, kayu sugih, bunut bulu, wija jenar.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s